Praktická chemie?

05.05.2016 21:33

zdroj: http://www.rsc.org/eic/2016/03/student-perspective-practicals-learningChemie je vědou, jejíž poznatky jsou založeny na empirických důkazech. Jak moc se ale liší chemie, jak je ve školách žákům předkládána od reality?

 

 

 

 

Sérii textů na toto téma (např. o současném stavu chemického experimentu na středních odborných školách - s. 35-36, nebo o stavu pomůckového vybavení pro výuku chemie) nově doplňuje zajímavá studie amerických kolegů nazvaná  Video episodes and action cameras in the undergraduate chemistry laboratory: eliciting student perceptions of meaningful learning.

 

Text je popisem výzkumu, při kterém žáci pracující na laboratorním úkolu nosili na hlavách kamery a byli "napíchnutí" na mikrofony. Vše bylo navíc zaznamenáváno na kameru umístěnou v rohu laboratoře. Tímto způsobem je tedy možné získat představu o průběhu experimentu z perspektivy žáků. Následně probíhaly rozhovory se samotnými studenty, kterým výzkumníci promítali úseky záznamu a ptali se, co zrovna dělali a proč. Popisy činnosti byly analyzovány podle Novakovy teorie smysluplného učení (meaningful learning, viz také tento článek). Tím byly získány jejich kognitivní i afektivní zkušenosti. Nebylo překvapením, že limitovaná propojení kognitivní a afektivní zkušenosti odhalilo promaněné příležitosti pro smysluplné učení.

 

Nabízí se otázka, nakolik expermenty prováděné v českých školách působí v tomto ohledu na žáky jinak. Jak jsou zadávány experimentální úlohy? Umí je učitelé zadávat? Kdo to učitele učí? Jsou laboratorní kurzy spíše obávanou nutností v duchu provádění požadovaných operací, nebo jsou strukturovány tak, aby rozvíjely kognitivní i afektivní zkušenost studentů učitelství? Jde o sledování kuchařky s nasazenou maskou vědce nebo o vhodnou průpravu budoucího učitele?

 

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode